Wanneer je gaat varen zorg je dat je zichtbaar bent. Draag gekleurde kleding. Boegroeier en stuur dragen bij voorkeur Hi-vis kleding. Zwart, grijs, bruin en wit zijn niet bij alle weersomstandigheden goed zichtbaar.
Wanneer je de boot in het water legt controleer je of de boegbal aanwezig is en vast zit. In geval van een aanvaring is een boot zonder boegbal gevaarlijk.
Nadat je het voetenbord hebt afgesteld controleer je de hielstrings. Wanneer je de voeten op het voetenbord hebt moet je zonder je handen te gebruiken de voeten uit het voetenbord kunnen halen.
Nadat je wegvaart bij het vlot is brug 1722 (Naast Mc Donalds) het eerste obstakel.
De doorvaart is 18 meter lang en ruim 4 meter breed. Wanneer je onder de brug uitkomt moet de boegroeier goed opletten of er scheepvaart is op de Nieuwe Gouw.
Oefen het in- en uit- varen van deze brug een paar keer bij lage windkracht voordat je dit bij sterkere wind moet doen. Vooral op de terugweg als je dus richting de loods de brug wilt insteken vanaf de Gouw, kan de wind het je lastig maken.
Wanneer je naar het Noordhollansch Kanaal vaart, komj je bij de kanaaldijk onder een brug door. Let hier vooral op de scheepvaart! Deze brug is hoog en breed genoeg om door te varen, maar de boegroeier zal goed moeten kijken.
Vaar je het kanaal op naar het noorden, dan kom je na ongeveer een kilometer bij het Schouw. Als de pont vaart zijn de staaldraden gespannen en gevaarlijk. Wacht tot de trekkabels naar beneden zijn gezakt en het waarschuwingslicht gedoofd is. Dus niet vlak achter de pont langsvaren.
Als je doorvaart dan is er bij Ilpendam nog zo'n pontje met staalkabels.
Of je veilig kunt varen is mede afhankelijk van het weer. Het stoplicht (bovenaan elke pagina) geeft een samenvatting van het weer in een oogopslag. In het kort:
>